Новите квартали
Кварталите Промишлена зона „Хладилника“, „Витоша“ и „Кръстова вада“ се намират на едно от най-добрите места в Софийското поле – там, където разстоянието между града и планината е най-късо. В трите квартала интензивно се строи и тепърва процесът ще се разгръща. Това означава, че все още съществуват множество възможности да бъдат прилагани най-съвременните градоустройствени решения, за да могат те да се превърнат в първите нови квартали в София, изградени след 1990 г., които наистина да бъдат чисти и зелени, комфортни и сигурни за живеене и които да изглеждат отлично и на снимка.
За съжаление, сегашната посока на развитие е път без изход. Квартал „Витоша“, заедно с източната част на „Кръстова вада“, които попадат в район „Лозенец“, са ограничени от три оживени булеварда – от Околовръстното шосе, от бул. „Черни връх“ и от бул. „Симеоновско шосе“. Изходът от кв. „Витоша“ към бул. „Симеоновско шосе“ е проблематичен, към „Околовстръстно шосе“ – почти невъзможен, а към бул „Черни връх“ - несъществуващ. Двата квартала са на практика изолирани един от друг, тъй като липсва директна улична връзка между тях.
В момента в новите квартали липсват обществени пространства – няма място, където човек да се разходи с детето или с кучето си. Почти няма пейки. Няма площад, който да бъде средоточие на градския живот. Въпреки обещанията на сегашната администрация, няма публично училище. Няма читалище.
Въпреки че „Витоша“ и „Кръстова вада“ са разположени буквално в един от зелените клинове, простиращи се от периферията до центъра на града, липсва благоустроен парк, който да бъде използван за игра, спорт и отдих на гражданите.
Поради дългогодишната липса на визия в Софийската градска мобилност, квартал „Витоша“ е почти недостъпен чрез градския транспорт, тъй като е слабо покрит от маршрутната мрежа. Това кара жителите на „Витоша“ да разчитат на колите си и да губят много време и нерви за най-обикновени неща – да отидат на работа, да заведат и да върнат децата от училище или детска градина, да отидат на пазар, да отидат на ресторант, на кино или просто да се разходят.
Въпреки близостта на кв. „Витоша“ до планината, на практика на пешеходно разстояние, Витоша е почти недостъпна за гражданите, които предпочитат да се придвижват пеша или с велосипеди. Ако все пак някой опита да стигне до нея, трябва доста да заобиколи, да диша замърсения въздух и да бъде стресиран от движението по булевардите „Симеоновско шосе“ и „Черни връх“.
Новите квартали в „Лозенец“ не трябва да се превръщат в бойно поле за паркоместа и не трябва да продължават да носят печалната си слава като локации, където се крадат гледки или зеленина. Тези проблеми вече съществуват под една или друга форма и днес, а вече е в ход построяването на хиляди нови жилища, в които да се нанесат десетки хиляди нови жители. Ако не бъдат предприети своевременни мерки, ще наблюдаваме драстично спадане на качеството на живот в района и избухването на множество „съседски войни“ и то не само тук, а и във всички подобни квартали на София.
Наша отговорност е зеленината да бъде опазена. Пред нас стои уникалната възможност да изградим първия нов голям парк в София от много години, като приложим най-съвременните идеи в паркоустройството и като превърнем коритото на реката, преминаваща през него, в прекрасно, тихо и спокойно място за отдих, истински природен микрорезерват, съхраняващ автентичните за мястото животински и растителни видове.
Въпреки близостта си до града и до планината, велосипедното и пешеходното придвижване от, към и в новите квартали не са нито особено удобни, нито особено сигурни. Ако не бъдат взети навременни мерки, удължаването на бул. „Тодор Каблешков“ (по ул. „Филип Кутев“) ще заключи жителите на кв. „Витоша“ и „Кръстова вада“-изток в клетка, очертана от четири оживени булеварда – и това ще бъде клетка, от която може да се излезе само с кола.
Неразумното развитие на уличната мрежа на кв. „Витоша“ и кв. „Кръстова вада“ би могло да предизвика и излишен транзитен трафик, който да увеличи стреса, замърсяването и рисковете от инциденти и така допълнително да влоши общото качество на живот за жителите им. Затова е необходимо, паралелно с изграждането на уличната мрежа да бъде въведена и разумна организация на движението.
Съществено предизвикателство представлява опазването на максимално количество от съществуващата зеленина, едновременно със завършването на процеса по урегулирането на уличната мрежа. Необходимо е да бъде съставен нов транспортен план, в който да бъде определено кои улици да са еднопосочни и кои двупосочни, на кои може да се паркира и на кои не, както и в кои участъци те ще бъдат споделени между различните участници в уличното движение.
Ние, от „Демократична България“:
Наясно сме, че построяването на частта от ринговия трамвай между „Овча купел“ и „Дървеница“ ще продължи години. Като междинно решение, предлагаме заедно с автомобилния пробив по ул. „Филип Кутев“ да удължим релсовия път от трамвайно ухо “Хладилника” до източния вход на Зоопарка като подпомогнем изключително проблематичната в момента за квартала връзка „изток-запад“ и която да служи и като довеждащ транспорт до метрото.
Ще вземем всички възможни мерки транзитния трафик по продължението на бул. „Филип Кутев“ да не създава проблеми на живущите в кв. „Витоша“, като използваме модерни решения за шумозащита и прахозащита, така че жителите на квартала да се възползват от подобрената улична инфраструктура, но да не страдат от ефектите на увеличения трафик.
Ще направим достъпа до район „Студентски“, в който се намират голяма част от използваните обществени услуги от жителите на „Витоша“, бърз, лесен и безопасен, като на първо време ще въведем повдигнати пешеходни пътеки, и където е необходимо – нови светофари, а после, заедно с гражданите на двата района, ще намерим и цялостно устойчиво решение на проблема, като разделим пешеходния и автомобилния трафик на различни нива.